فنون

بسبب ابنها الكويتي.. مي العيدان تشنّ هجوما قاسيا على أنغام-

عربي تريند_ شنّت الإعلامية مي العيدان، هجوماً شديد اللهجة على الفنانة المصرية أنغام بعد حفلها في الكويت، وحرصها على تعريف الحاضرين بابنها الأصغر عبد الرحمن، من طليقها الكويتي.

وشاركت الإعلامية الكويتية متابعيها على موقع “إكس” مقطع فيديو من الحفل، يوثّق طريقة أنغام العفوية في التعريف عن ابنها للجمهور، حيث قالت: “عبد الرحمن فهد الشلبي كويتي الجنسية، كان لازم يجيي يزور بلده، شوفتوا القمر الكويتي دا مبروك عليكم وعليا يتربى في عزكم. فاضله شهرين وياخذ الجنسية الكويتية”، فسارعت مي للتعليق على الأمر وانتقاده بمنشور مطول، معبرة أن الأمر عبارة عن تريند ومصلحة شخصية لابن الفنانة المصرية.

وانتقدت مي تصرف أنغام وكتبت: “طب يا ست انغام متشكرين على التريند اللي عملتيه بابنك عبدالرحمن باشا فهد الشليبي لان الصراحه عمل تريند اكثر من حفلتك عشان تعرفينا سيادتك ان انتي بتحبينا وعندنا ابن كويتي من حضرتك. طبعا كويتي بالاسم والعصب فقط والتبعية لكن هو مش عارف يتكلم كويتي نهائياً”.

وأضافت: “طبعا بكل جداره اول مره يدخل الكويت معا حضرتك النهار ده لحسبة تجارية وسياسية بحتة الولد عمره 17 سنه و10 شهور حيستلم قريبا الجنسيه الكويتيه خلال ايام ودي جنسية كاملة الدسم جنسية تنشر فلوس ومع تعويم الجنسية تحويل الدينار بقى جامد ثانيا لو كان هامك الأمور الانسانية كنت جيتي ربيتي الولد بالكويت بين اهله ولما طلع لك على المسرح يلبس لبس بلده الدشداشة والغترة والعقال لان الحفلة هي في بلده وبيته مش طالع بدلة كانه عنده ملاحقة على الفقرة”.

تابعت هجومها قائلة: “وحكاية اعتبره احنا نعلمه الكويتي على يكبر يا حبيبتي التعليم بالصغر كالنقش بالحجر عايزه بعد بقى 18 سنة نعلمه اللي ما اتعلموش بصغره دي مسؤولية الام يا باشا أنا امي مصرية وابويا دكتور كويتي كانت تجبرنا نتكلم كويتي تقول دي لهجة بلدكم وأهلكم لازم تعرفوا ولا جايبينه لا يعرف لا يتكلم كويتي ولا يعرض تاريخ الارض اللي يحمل جنسيتها وحكامها وكفاحهم عشان يحافظون عليها بالدم والتحديدات ولا بالجاهز اخذ الجنسيته وكويتي وشلون يطلع لي قد ايه مكاسب وحقوق وهو قاعد بمصر”.

وأضافت: “طول السنوات الماضية عايش بمصر وبيتكم مصري طبعا ما كنتيش فايضة تعلميه كويتي وتاريخ بلده لان كنتي مشغولة بالجوزات احمد عزً واحمد ابراهيم مع انك باللهجه الخليجية زي البربنط، بس انت شكلك ماخذه الخليجي سبوبه مش نظام بحبكم. عمرك ماشفناكي تجيبي الكويت مريحة ولا لزيارة عائلية كله شغل تقبضي وتخلعي على مصر”.

اظهر المزيد

اترك تعليقك

زر الذهاب إلى الأعلى