مصر

مصر….«تاتو الحواجب»..أحدث طرق المعارضة للرد على السلطة

بعد تزايد حدة مطاردة المعارضين على مواقع التواصل الاجتماعي وتقديم بلاغات ضدهم بتهم تتعلق بإثارة الفتنة والتحريض على الدولة والإساءة للرئيس وتلقيهم تهديدات في أحيان أخرى، لجأ المحامي طارق العوضي لكتابة تدوينات تتعلق بالأزياء والأكل بينما اضطر الناشط السياسي حازم عبدالعظيم للاختفاء والتوقف عن الكتابة.

وبطريقة ساخرة كتب المحامي المعارض طارق العوضي :« خلونا في المهم.. آدي 91 طريقة لعمل شوربة البروكلي ،، بس نصيحة بلاش الزبدة واعملوها بزيت الذره أفضل كتير».

بينما نشر طريقة عمل «تاتو الحاجب» وعلق عليه :« ويا ريت متعملهاش عريضة أوي عشان مش بتبقي حلوه .. مبسوطه مننا يا حكومة كده ولا نتكلم في أتفه من كده ؟؟».

وتابع :« ولما يسألوا في الإعلام فين المعارضة وإزاي مفيش معارضه في البلد ؟؟؟ أبقوا غيروا القناة وهاتوا سي بي سي سفرة أريح لكم والله».

في السياق ذاته توقف الدكتور حازم عبدالعظيم عن الكتابة في أي شئ يخص السياسة منذ أكتر من 20 يومًا، بينما عاد استثنائيًا اليوم لكتابة تدوينة عن المستشار هشام جنينة بعد القبض عليه، وأكد أنه سيختفي مرة أخرى.

وقال «عبدالعظيم» :« هشام جنينة من أنضف الشخصيات في مصر نموذج للرجل الشريف  الوطني النزيه المحترم .. كلمة حق كان لازم اقولها … واتمنى التغريدة دي ما تزعلكمش .. وحاضر .. هاختفي تاني .. ربنا يوفقكم».

المصريون
اظهر المزيد

اترك تعليقك

زر الذهاب إلى الأعلى